DEN HEMLIGA TRÄDGÅRDEN

Ända sedan jag som liten läste Frances Burnetts bok om den hemliga trädgården har jag velat ha en egen och nu är den äntligen under uppförande! Den kommer inte att bli så stor, men den kommer att bli fin! Vi började med trädgården under sommaren 2005, men den är långt ifrån klar. Det tar tid att göra en hemlig trädgård... Jag kommer snart att lägga upp bilder så alla kan följa hur trädgården tar form, hoppas att vi kan bidra med några trädgårdstips!



Här är en liten vinterbild från första årets hemliga trädgård. Det blir en naturlig bakre vägg mot stenröset som har en syrenhäck bakom. Den främre sidan började vi med att sätta gamla grindstolpar av sten runt. Mellan stolparna har vi nu (våren 2006) planterat en avenbokshäck och gjort en liten vägg till vänster av liggande virke.





På min 30-årsdag fick jag en fontän som jag önskat mig jättelänge som vi också har satt upp, den står till höger i trädgården så den syns inte på den större bilden.



Till höger kommer vi att bygga växthus, så den hemliga trädgården kommer att bli som en liten bakgård till växthuset. Såg idag 9:e mars att det redan börjat komma upp tulpaner som jag planterat i höstas längs stenröset. Det är förmodligen ett ganska bra microklimat där jämfört med resten av tomten.

Under v. 10 ha vi täckt över alla vintergröna växter samt rosor med fiberduk eller säckväv, så också i hemliga trädgården, för att de inte ska brännas av den starka vårsolen. Vi täckte över tulpanerna också, men det mer för att skynda på tillväxten snarare än skydda dem från solen, då de är tåliga.

Kommentarer
Postat av: Göran Molin

Hej!



Kul att se att Boss-Olles, senare Manfreds och Karins gamnla gård fått nytt liv i cyberymden. Jag har många gånger lekt där på 1960-talet med Barbro, sommarhyresgästerna Berndts och Staflundarna och Gröndahlarna.

2008-10-11 @ 21:25:35
Postat av: Gunnar Palm

Bläddrade lite förstrött i Google om Birkastans historia - skall skriva husets historia för vår bostadsrättsförening. Såg "Stenvreten" och en lampa blinkade - men varför? Var på väg att lämna hemsidan då det gula huset och "Gräddö" förklarade allt!

Min pappa Hugo Palm och jag hälsade på Manfred någon gång på 70-talet (de var studiekamrater på Seminariet i Uppsala)och sedan träffade jag Manfred ytterligare några gånger i Stockholm, både hemma hos Barbro o Roland samt hemma hos mig på Norrbackagatan. Hans historieforskningar var jättespännande samt allt han kunde om hembygd och historia imponerande. Folkskollärarna från den tiden var ju något av kulturinstitutioner! Ser att du ärvt hans fina skrivarkonst!

Min son Stefan bor på den andra gamla folkskolan Riddersholm på Östernäs - Rådmansö. jag har många gånger visat Manfreds gula hus för honom och hans familj. Träffade Roland häromdagen. Vi har flera gånger talat om att ses på Rådmansö och åka runt lite på Manfreds "jaktmarker. Senaste budetfrån Roland när vi skildes var - Då kan vi ses till sommaren på Gräddö!

Låter som en härlig tanke. Vore kul att även få träffa dig och din bror. jag har bara minnen av er i barnvagn tror jag!

Hälsningar från Gunnar

2009-02-08 @ 11:29:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Jag har placerat min blogg i Norrtälje på bloggkartan.se Bloggtoppen.se