Nystart!

Efter att ha försummat bloggen under en längre tid ska jag nu försöka komma igång med bloggandet igen! Har varit en sommar med mycket jobb och div sjukdomar, inte mycket semester för mig men om någon skulle vara intresserad så kan ni läsa lite om hur sommaren varit för mig! Förra sommaren jobbade jag på check in på Arlanda, det var ganska kul och en flygplats är en ganska spännande plats att jobba på, men jag tänkte att detta års sommarjobb skulle bli lite bättre betalt, då lönen på check in är usel.

Efter att ha sökt jobb som flygvärdinna och fått det gick jag i våras en superintensiv utbildning hos Novair, Apollos flygbolag.

Jag hade verkligen sett fram mot detta sommarjobb men när kursen började kände jag rätt tidigt att det inte riktigt var något för mig, men emergencyutbildningen var jättekul.
Det var också jättebra kurskompisar.

Här är vi ute på flight academy och hoppar från en nödflotte som blåses upp nedanför dörrarna vid en nödsituation, samt tränar på att komma i en livflotte vilket är svårare än man kan tro. Jag var först i och är riktigt äckligt självupptaget stolt över det, jag vet, ska försöka bli lite mer ödmjuk!
Det var som att sitta upp på en häst, om man tar fel ben först går det inget vidare...

image71image73

De flygplan vi lärde oss att flyga var Airbus 321 och Airbus 330 , om det nu kan intressera någon.

Efter tre veckors hysteriskt pluggande och allehanda övningar blev vi klara och fick våra uniformer.
Det var kul att få sin guldvinge och uniformen, blev lite tagen av stundens allvar.

Till vänster är jag och till höger några klasskompisar på vår examen.

image70image74

När vi kom ut på träningsflygningarna började jag verkligen förstå att jag begått ett rejält misstag, det var inte alls min grej även om jag klarade jobbet bra och de flesta var jättesnälla är det väldigt hårt jobb och långa arbetsdagar och man blir ganska ledsen när man får snorkiga pikar och kommentarer av folk som gillar att ge sig på de som är nya och ovana. Hårt jobb är inget problem för mig men jag är väldigt snäll själv även om jag kan verka som jag har mycket skinn på näsan och tar åt mig rejält över sådant.
Jag har väldigt hög arbetsmoral och vet att jag arbetar effektivt och är duktig men det kändes som att ju mer man försökte och ju duktigare man blev, desto ilsknare blev vissa kollegor.
Det var trots det kul att se världen lite även om det bara är flygplatser, då man vänder och åker hem direkt igen inom europa.
Det är verkligen ett tufft jobb så de som jobbar år ut och år in kanske har anledninga att vara trötta o griniga ibland, hoppa inte på min rygg bara!

Bland det bästa med jobbet var vägen dit och hem! Man är visserligen ordentligt trött när man åker tidigt på morgonen eller sent på kvällen om vartannat hela tiden, ena dagen nattflygning, andra tidig morgon, men det är otroligt vackert mellan Norrtälje och Arlanda, speciellt de tider man oftast åkte, gryning och skymning.

image75

Redan efter första flygningen kände jag hur det blossade upp finnar i ansiktet och hur hyn blev oren. Jag flög några gånger men efter ett tag var jag tvungen att gå till läkaren då jag började bli misstänkt lik elefantmannen. Det var vidrigt att bli så finnig och samtidigt ha ett jobb där man blir ganska utstirrad. Flera av mina kollegor sade att det var något som kallas för "flygvärdinnesjukan" som vissa får i början. Hur som helst så fick jag en kräm mot vuxenacne av läkaren och då blev det bättre, men flygplansluften är inte bra för hyn, så helt bra blev det inte.
Kände mig också ständigt förkyld och hade ont i halsen hela tiden.
Trodde jag var världens friskaste människa men tål tydligen inte att flyga så bra.
Till slut utveclades det till lunginflammation, mådde obeskrivligt dåligt och blev sjukskriven i en månad. Så mycket för den karriären... Är fortfarande inte riktigt bra, blev sjukskriven i juli och nu i september är det inte bra än.
Kommer hur som helst att vara något att se tillbaka till som en rolig och speciell grej att ha gjort, det är ju inte alla som varit flygvärdinnor.
Ska bli superkul att komma tillbaka till mitt vanliga liv på Stockholms universitet dock, gud vad det är kul att plugga!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Jag har placerat min blogg i Norrtälje på bloggkartan.se Bloggtoppen.se