Dagens klädsel och pälsfrågan

   

Idag blev det premiär för mina stövlar jag köpte second hand för över ett år sedan, det syns inte så bra på bilden men de är i olika lila skiftningar av textil som ett fuskormskinnsmönster med lack över. Blus och jeansjacka second hand, jacka Hollies, väska Coach, byxor H&M. Idag fick morfar vara med på ett hörn också från sin tavla. Som ni kanske ser är jackan i kaninpäls. Jag köpte den då jag köper skinn och tycker det är ok med kanin eftersom det är ett djur som man även äter och tycker det känns godtagbart då jag äter kött och köper skinnprodukter. Vad jag dock har lärt mig nu är att det inte är samma ras av kanin som man gör päls av och använder till köttproduktion och att de föds upp under ofta vidriga förhållanden. Hade jag vetat det hade jag aldrig köpt jackan. Jag frågade i butiken var kaninen kom ifrån och fick ett ganska svävande svar om att de hade det bra, vilket jag nu inte tror det minsta på. Jag använder ju jackan ändå, nu när jag har köpt den vill jag ju kunna ha den men jag kommer aldrig att köpa kläder med kaninpäls, tex ytterjackor med pälskrage eller skor igen. Möjligen second hand, men jag vill inte bidra till att fler djur plågas i onödan. Vad tycker ni, är det moraliskt riktigt att använda jackan eller borde jag inte göra det?

Kommentarer
Postat av: Karrolinnen

Hehe morfar fick ocksa vara med :)



Jackan är verkligen jättefin men nej... jag skulle aldrig köpa eller använda ett klädeslplagg som kommer fran ett levande djur. Och det är nog inte bara en kanin som gar at när det gör ett klädesplagg. Jag menar... Varför kan man inte ta människohud istället?

Kram pare vi ses snart!

2008-11-20 @ 11:47:13
Postat av: Helena

Jag tycker faktiskt att det är ok, för jag tycker hela debatten har gått lite till överdrift. Vi äter ju precis som du säger kanin, så varför skall vi inte kunna bära skinnet då? Det gäller i princip tycker jag alla ej utrotningshotade djur som vi äter, men det väcker ju som sagt ilskna känslor hos folk. Hur som helst så är det som vanligt snyggt det du har på dig!

2008-11-20 @ 16:48:32
URL: http://beverlyhills.blogg.se/
Postat av: anna

jättesnygga stövlar. Jag gillar färgen!

Postat av: Sandie

Vad fint =)

2008-11-21 @ 07:01:18
URL: http://chipset.webblogg.se/
Postat av: Lenita

Jag skulle aldrig kunna köpa en pälsjacka som är äkta om jag ska vara ärlig. MEN nu när du ändå har köpt jackan, så vad gör den för nytta att aldrig användas? :)

2008-11-21 @ 11:06:32
URL: http://lenitajohansson.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Ja. Han är en fantastisk fotograf!

2008-11-21 @ 18:10:08
URL: http://bbeks.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Åh det är ju så fint med päls! Men jag skulle aldrig kunna köpa en kaninpäls då jag har en liten älskling på 8 år (ja, en kanin). Men eftersom du ändå har pälsen så varför inte använda?

Ha en skön lördag! :)

2008-11-22 @ 18:40:40
URL: http://chocolatechic.blogg.se/
Postat av: Anonym

vilken fin trappa//www.lillanmalutta.blogg.se

2008-11-23 @ 10:20:20
Postat av: Anonym

god morgon/ www.lillanmalutta.blogg.se

2008-11-23 @ 10:20:50
Postat av: Bim HD

Ja, eftersom du nu ÄGER den där jackan och inte just nu står och velar över ett köp eller inte. Helt klart ska den användas... Köpa NYA pälsar känns som en sak, men. Själv har jag både pälsar - flera olika - och mössor. Hm, tack vare att den faster var körsnär. Ja, ska då dessa inte få användas? Hänga i garderober - vilket är fel, de ska ha kyla - eller säljas till ryssar? Där är det ju HELT ok att använda päls... Ibland går det till överdrift dock... Men, jag skulle nog inte idag gå in i en butik och köpa mig en helt NY sak i päls. Men, även secondhand är ju redan - historia, typ.

Må så grankott...

undrar om någon fattade vad jag svamlade om, antagligen inte ;)

2008-11-23 @ 10:53:15
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/index.htm
Postat av: Eva Linder

Jag tycker verkligen att du kan behålla den. Vi människor har i alla tider tillverkat kläder och ätit mat av andra djur. Så länge det inte handlar om misskötsel och dåliga förhållanden för djuren.

För övrigt så är vi sedan två veckor nu i KL. Här är underbart och vi trivs verkligen. Ha det bra!

2008-11-24 @ 05:37:07
URL: http://evalinder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Jag har placerat min blogg i Norrtälje på bloggkartan.se Bloggtoppen.se